3 maanden nieuwe CEO: eerste indrukken

Hoe beleefde u uw aanstelling als nieuwe CEO?
Het is een onvoorstelbare eer om gevraagd te worden als CEO van een bedrijf met zo'n rijke geschiedenis. Degroof Petercam werd bijna 150 jaar geleden opgericht. Haar geschiedenis werd gevormd door generaties van inspirerende en visionaire ondernemers. Al die jaren zijn we er altijd in geslaagd om onszelf heruit te vinden. Dat getuigt van onze sterke ondernemersspirit.  Het is een belangrijke erfenis; ik voel me verantwoordelijk om die te beschermen en te laten groeien voor de volgende generaties, zoals we dat ook doen voor het vermogen van onze cliënten.

Hoe kijkt u terug op de afgelopen maanden?
Na mijn eerste maanden als CEO, ben ik meer dan ooit overtuigd van drie zaken. Ten eerste hebben wij een sterke marktpositie en unieke eigenschappen die ons onderscheiden van onze concurrenten. Ten tweede hebben wij sterke fundamenten en kunnen we het hoofd bieden aan de uitdagingen waarmee we geconfronteerd worden. En ten derde hebben we een sterke visie voor de toekomst, die stoelt op onze activiteiten, mensen en aandeelhouders.

Toch lijkt 2019 een bewogen jaar te zijn voor de groep: een nieuwe CEO, maar ook moeilijkheden met de toezichthouder?
De afgelopen maanden zaten we inderdaad in lastig administratief vaarwater. Zoals alle Belgische financiële instellingen moesten we bepaalde procedures herzien om ons te schikken naar de meest recente vereisten van de toezichthouders, in het bijzonder op het vlak van de strijd tegen het witwassen van geld. In dat opzicht moeten wij onze relaties met cliënten nauwkeurig documenteren, en moeten wij hun vragen om ons bijkomende inlichtingen te verschaffen om hun klantendossier te vervolledigen.  En zolang het dossier niet formeel was gedocumenteerd, konden wij bepaalde transacties niet uitvoeren.

Hoe reageerden uw cliënten?
We zijn ons er ten volle van bewust dat dit voor onze cliënten bijzonder omslachtig is, en dat spijt ons. We hebben alles op alles gezet om hen te begeleiden in dit administratieve proces. Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat ons bedrijf nu sterker is dan ooit. Het toepassen van de vereisten van de regelgever zal onze relatie met onze cliënten verder versterken, omdat we hen nog beter zullen leren kennen. We moeten allemaal beseffen dat regelgeving het nieuwe normaal is, niet enkel in de financiële sector, maar in alle sectoren.

Er waren ook geruchten over een mogelijke verkoop van Degroof Petercam
Degroof Petercam is een winstgevend nichebedrijf met zeer getalenteerde mensen en performante oplossingen. We kunnen niet vermijden dat ook andere partijen interesse betonen in ons bedrijf, maar dat betekent nog niet dat Degroof Petercam te koop staat. Mijn opdracht bestaat erin om mij volop te richten op onze cliënten en interne organisatie.  We geloven dat het weinig zin heeft om commentaar te geven over geruchten, aangezien dit niet op de agenda staat.

Hoe draaien de zaken momenteel?
We bieden verschillende metiers, private banking, investment banking, institutioneel vermogensbeheer en asset services onder één koepel aan. Onze privatebankingklanten genieten ook dit jaar van sterke prestaties, die tot de beste van de markt behoren. Daarnaast bieden onze private equity investeringen hen winstgevende diversificatiemogelijkheden.

DPAM heeft de afgelopen vier jaar een indrukwekkend trackrecord opgebouwd, en alles wijst erop dat 2019 een topjaar wordt. De activa van DPAM zijn dit jaar met 20 % gegroeid, getuige van het stijgend vertrouwen van onze cliënten.

Onze teams in investment banking adviseren belangrijke deals in België en het buitenland en hebben dit jaar verschillende awards in de wacht gesleept. Asset Services is een activiteit die minder bekend is, maar het biedt back office en administratieve diensten voor beleggers, fondsenverdelers en fondsbeheerders. Kortom,  de toegevoegde waarde die we creëren voor onze cliënten vormt zelf toegevoegde waarde voor ons bedrijf.

U heeft vertrouwen in de toekomst. Hoe ziet die er volgens u dan uit?
Als bedrijf moeten wij ons voortdurend aanpassen aan de wereld rondom ons. Net zoals elk ander bedrijf kijken we aan tegen verschillende uitdagingen: nieuwe manieren om met cliënten in contact te komen, een ongeziene context van negatieve rentevoeten, evoluerende wetten en regels... Mijn vertrouwen is gestoeld op het onwrikbare vertrouwen in onze unieke eigenschappen en sterktes, in de overtuiging dat we waarde creëren voor onze cliënten en in de wetenschap dat ons bedrijf kan omgaan met verandering.

Onze cliënten waarderen ons voor onze niche-expertise, voor de nauwe band die ze hebben met onze experts, voor ons trackrecord inzake duurzame en innovatieve oplossingen, onze langetermijnfocus en onze sterke financiële fundamenten. Onze groep is een van de sterkste in heel Europa. Onze kernkapitaalratio bedraagt ongeveer 17%, wat hoger is dan de regelgevende vereisten.  We hebben ruim voldoende liquiditeit en de sterkte van onze balans wordt bewonderd.

Hoe ziet u uw missie als CEO?
Mijn opdracht bestaat erin om onze groep verder te ontwikkelen en om ons unieke bedrijf, dat in Belgische handen is, te versterken en klaar te maken voor de volgende 150 jaar. En de beste manier om dat te doen, is door ervoor te zorgen dat onze diensten zo nauw mogelijk aansluiten bij de behoeften van onze cliënten, dat onze mensen beschikken over de meest geavanceerde tools, en dat ons bedrijf goed georganiseerd is om een duurzame invloed te hebben op cliënten, medewerkers en de maatschappij in de brede zin van het woord.