Argenta en Degroof Petercam Asset Management richten joint venture ARVESTAR op

• Argenta en Degroof Petercam Asset Management (DPAM) bestendigen hun samenwerking via de oprichting van de beheersvennootschap ‘Arvestar Asset Management’ (Arvestar).
  • De aandelen van Arvestar zijn voor respectievelijk 74,99 % en 25,01 % in handen van Argenta Asset Management en DPAM.
Sinds 1999 vertrouwt Argenta het beheer van zijn pensioenspaarfondsen toe aan DPAM. Die fondsen kennen een sterk succes zowel commercieel als qua performance. Dat blijkt uit hun gezamenlijk vermogen, dat op 31 oktober 2018 1,611 miljard euro bedraagt. Vandaag bouwen 182.494 Argenta klanten hun aanvullend pensioen op via deze pensioenspaarfondsen.

Daarnaast beheert DPAM ook 2 ICB-fondsen voor Argenta voor een bedrag van 1,150 miljard euro op 31 oktober 2018.

Met het oog op de verdere groei vormt de oprichting van de joint venture een logische en volgende strategische stap omwille van drie redenen: het aanzienlijke vermogen van deze fondsen, hun verbondenheid met Argenta door hun naam en distributie en de onmisbare inbreng van DPAM bij het beheer. DPAM zal in de toekomst immers het dagelijks financieel beheer van deze fondsen blijven waarnemen.

Marc Lauwers, CEO Argenta: “De oprichting van deze joint venture is een voortzetting van onze vruchtbare samenwerking die al bijna 20 jaar duurt. DPAM heeft een solide beleggingsproces opgebouwd met een sterke expertise op het gebied van dynamische asset-allocatie en effectenselectie.”

Hugo Lasat, CEO DPAM: “Pensioensparen blijft een must voor een comfortabel pensioen. Argenta’s fondsen zijn performante beleggingsoplossingen op lange termijn. Het sterke en kwalitatieve netwerk van Argenta zorgt ervoor dat klanten maximaal kunnen genieten van begeleiding bij hun pensioenopbouw.”

Arvestar heeft een licentie naar Belgisch recht als beheersvennootschap van instellingen voor collectieve belegging (ICB) en als beheerder van alternatieve instellingen voor collectieve belegging (AICB). Arvestar nam vanaf 1 november 2018 het algemene beheer van de pensioenspaarfondsen Argenta Pensioenspaarfonds en Argenta Pensioenspaarfonds Defensive over. De overdracht van de ICB-fondsen is voorzien in de loop van 2019.

In de raad van bestuur van Arvestar zetelen als niet-uitvoerende bestuurders Gregory Ferrant, CEO Argenta Asset Management, en Hugo Lasat, CEO DPAM. De uitvoerende bestuurders zijn Vincent Vanbellingen, CEO Arvestar, en Rudi Sneyers, CRO Arvestar.

Arvestar heeft zijn zetel in de Guimardstraat 19 in 1040 Brussel.

Contact pers Argenta:

Caroline Ghekiere, contactpersoon voor de pers, +32 3 285 50.65/ [email protected]

Over Argenta

Argenta Bank- en Verzekeringsgroep is een bank-verzekeraar voor gezinnen, met activiteiten in België en Nederland, goed voor 1,72 miljoen klanten. De bankactiviteit is gegroepeerd rond Argenta Spaarbank en de verzekeringsactiviteit rond Argenta Assuranties.

De Groep heeft een balanstotaal van ruim 44,1 miljard euro (31 december 2017). De netto jaarwinst van de Argenta Bank- en Verzekeringsgroep bedraagt 193,4 miljoen euro per 31 december 2017.

Contact pers DPAM:

Bob De Leersnyder, Communication Manager +32 472 50 76 37 / [email protected]

Over Degroof Petercam Asset Management

Degroof Petercam Asset Management (DPAM) is een onafhankelijke en actieve asset manager, die deel uitmaakt van een familiale groep waarvan de roots teruggaan tot 1871. DPAM is een duurzame belegger en een innovatieve pionier op het vlak van verantwoord en duurzaam beleggen. De vennootschap neemt ESG-criteria op in alle activaklassen en thema’s en is een actieve aandeelhouder. DPAM is sterk gericht op research, met in-house fundamentele en kwantitatieve analistenteams (krediet, aandelen en verantwoord beleggen) die met elkaar in contact staan en zo de asset management activiteiten van het bedrijf ondersteunen. DPAM beheert beleggingsfondsen en discretionaire mandaten voor rekening van institutionele klanten en beheert op 31 augustus 2018 meer dan 33 miljard EUR. DPAM  stelt 135 beleggingsprofessionals te werk.