Degroof Petercam adviseert Gimv bij de verkoop van haar participatie in Vandermoortele

Degroof Petercam adviseerde Gimv bij de verkoop van haar minderheidsbelang (23,58%) in Vandemoortele aan Safinco, een venootschap gecontroleerd door de familiale aandeelhouders van de groep.

Gimv investeerde in 2009 in Vandemoortele door het verstrekken van een achtergestelde lening met warranten en versterkte zo de financiële structuur van de groep. Bij uitoefening gaven de warranten recht op een deelneming van 23,58% in Vandemoortele. De Bank was toen de exclusieve raadgever van Vandemoortele voor deze transactie.

De familiale aandeelhouders van Vandemoortele hebben nu via Safinco 100% van het aandelenkapitaal van Vandemoortele in handen.

The corporate finance teams van Degroof Petercam in Brussel en Parijs zijn in deze transactie opgetreden als exclusieve financiële raadgever van Gimv. Deze transactie volgt op een andere belangrijke van Gimv dit jaar, namelijk de verkoop van VCST, waar Degroof Petercam optrad als exclusieve raadgever van de koper BMT.

OVER VANDEMOORTELE

Vandemoortele is een toonaangevende Europese voedingsgroep die kwalitatief hoogstaande voedingsproducten produceert en verkoopt. Vandemoortele richt zich hoofdzakelijk op twee segmenten: diepgevroren bakkerijproducten en margarines, culinaire oliën & vetten. In 2015 behaalde Vandemoortele een omzet van 1,36 miljard euro. De groep heeft 5 000 werknemers in dienst en is met eigen verkoopvestigingen en/of productielocaties aanwezig in 12 Europese landen. De groep heeft haar hoofdzetel in Gent, België.

Meer informatie over Vandemoortele is te vinden op www.vandemoortele.com.

OVER GIMV

Gimv is een Europese investeringsmaatschappij met meer dan drie decennia ervaring in private equity en venture capital. Gimv is genoteerd op Euronext Brussel en heeft momenteel ongeveer 1,8 miljard euro (inclusief co-investeringspartnerships) aan investeringen in circa 50 portefeuillebedrijven.

Als erkende marktleider in geselecteerde investeringsplatformen investeert Gimv in ondernemende en innovatieve bedrijven met een sterk groeipotentieel en begeleidt ze in hun transformatie tot marktleiders. De vier investeringsplatformen van Gimv zijn: Connected Consumer, Health & Care, Smart Industries en Sustainable Cities. Elk van deze platformen werkt met een ervaren en toegewijd team in de thuismarkten van Gimv – de Benelux, Frankrijk en Duitsland – en kan rekenen op een uitgebreid internationaal netwerk van deskundigen.

Meer informatie over Gimv is te vinden op www.gimv.com.