Crowdfunding voor het goede doel kent succesvolle start

Gingo platform overtreft doelstellingen

• Gingo, het crowdfunding platform kwam tot stand met de steun van Bank Degroof Petercam in januari 2016 als een vernieuwend project om online schenkingen aan het goede doel zo laagdrempelig als mogelijk te introduceren.
  • Negen maanden later hebben 847 mensen geld geschonken aan het goede doel via dit platform voor een bedrag van 117.465 euro.
  • 5 van de 9 voorgestelde campagnes hebben intussen het vooropgestelde bedrag opgehaald.
  • Het platform overschrijdt hiermee ruimschoots de eigen doelstellingen.

Gingo, zo heet het eerste online platform voor collaboratieve filantropie in België. Negen maanden geleden ging het live. Nu al kan het op een mooi succes terugblikken.

Drie medewerkers van Bank Degroof Petercam kwamen met het idee om crowdfunding in te zetten voor filantropie-doeleinden. Hun doelstellingen waren eenvoudig:

• filantropie toegankelijker maken;

• stichtingen helpen financiering vinden via een gratis platform en de toegang tot een netwerk;

• filantropie bij een jonger publiek populair maken;

• schenkers meer inzicht verschaffen over de aanwending van hun schenking;

Meer dan een half jaar later heeft Gingo de verwachtingen ruimschoots overtroffen. Het totaalbedrag opgehaald bij 847 online filantropen bedraagt 117.465 euro, wat de doelstelling van 100.000 euro voor het eerste jaar nu al overtreft.

Vijf van de negen campagnes haalden al het gewenste bedrag op

Vijf van de negen campagnes hebben tot nu toe hun doelstelling behaald. Een daarvan is Esperity, een project dat ‘Fondation Founier Majoie’ voorgesteld heeft. De stichting engageerde zich er zelfs toe de donaties te verdubbelen. Dankzij deze schenkingen kan de mobiele Esperity- applicatie ontwikkeld worden die kankerpatiënten met lotgenoten in contact kan brengen en hen kan helpen hun gezondheid beter op te volgen.

Erard de Hemricourt, medeoprichter van Esperity: "Ik had al van crowdfunding gehoord, maar het nog nooit van nabij meegemaakt. Het is enorm motiverend om via crowdfunding doelstellingen te bepalen en hier alles voor in het werk te stellen."

Elk project vereist opvolging van nabij

Ook al lijkt crowdfunding een mirakeloplossing om fondsen te vinden, de projecten op Gingo brachten aan het licht dat het allemaal niet zo eenvoudig is.

"Je kunt met weinig middelen een campagne opzetten, maar daarmee is het niet gedaan. De initiatiefnemers van een project kunnen op de steun en het advies van experts bij Bank Degroof Petercam rekenen voor hun communicatieopbouw en hoe hun project visibel te kunnen maken. De initiatiefnemers blijven wel zelf verantwoordelijk voor de besturing van het project", verduidelijkt Tom Blight, Community Manager van Gingo.

Erard de Hemricourt bevestigt: "Een campagne succesvol op zetten vereist de nodige inzet. Kunnen terugvallen op een team en een proactieve communicatiestrategie is noodzakelijk om succes te kennen".

Na zes intensieve weken sloegen de Esperity-tellers op hol. "We hebben geld ingezameld, maar vooral heel veel positieve, aanmoedigende en ondersteunende reacties gekregen. Qua notoriteit en motivatie van de ploeg kan dat tellen!"?

Meer informatie over Gingo en andere projecten kan u terugvinden op: https://www.gingo.community/nl

Over Degroof Petercam

Degroof Petercam (°1871) is een vooraanstaand beleggingshuis met Belgische roots dat kan bogen op meer dan 150 jaar geïntegreerde financiële expertise. Als privébedrijf in handen van familiale aandeelhouders met een langetermijnvisie, zit onafhankelijkheid er bij ons ingebakken, zowel in onze structuur als in onze mindset. Wij creëren verantwoorde welvaart voor iedereen, door deuren te openen naar opportuniteiten en onze particuliere, zakelijke en institutionele cliënten te begeleiden met expertise.

Cliënten in meer dan 20 landen vertrouwen op ons voor onze overtuigingen en onze unieke combinatie van diensten die we aanbieden op het gebied van Private Banking, Asset Management, Investment Banking (Corporate Finance en Global Markets) en Asset Services.

Het totale vermogen (onder beheer, onder administratie en in bewaring) van onze cliënten bedraagt 86 miljard euro (op 31.12.2021). Meer dan 1500 experten begeleiden onze cliënten vanuit onze kantoren in België (hoofdkantoor), Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland, Spanje, Nederland, Duitsland, Italië en Hongkong.

Degroof Petercam
Trust. Knowledge.