Jaarresultaten: inkomsten en winstgevendheid in stijgende lijn

Guido Vanherpe benoemd tot onafhankelijke bestuurder

De algemene vergadering van de aandeelhouders van Degroof Petercam heeft vandaag de geconsolideerde rekeningen voor het jaar  2017 goedgekeurd. De activa onder beheer stegen het afgelopen jaar tot 54,8 miljard euro, onder andere dankzij de instroom van nieuw kapitaal en markteffecten. De activa onder administratie voor derden zijn sterk toegenomen, tot bijna 9 miljard euro. De groep noteerde eveneens een groei van bijna 50% van haar nettowinst tot 86 miljoen euro. Het aantal medewerkers steeg lichtjes tot 1.371.
De vergadering heeft ook de benoeming van François Wohrer als bestuurder en van Guido Vanherpe als onafhankelijke bestuurder goedgekeurd.

Solide beleggingsrendementen en groei van de groep

Philippe Masset, CEO Degroof Petercam: “We kunnen positief terugblikken op 2017. De beheerteams van Private Banking en Institutional Asset Management hebben zich eens te meer in positieve zin weten te onderscheiden: zij bezorgden onze cliënten bovengemiddelde aandelen- en obligatierendementen. Onze fondsen werden eveneens bekroond met talrijke prijzen. Daarnaast hebben we op internationaal vlak ons dienstenaanbod over de verschillende entiteiten uitgebreid.  Graag dank ik onze medewerkers voor hun expertise en inzet.”

In 2017 bedroegen de inkomsten 468 miljoen euro, tegenover de 436 miljoen euro in 2016. Dat resultaat weerspiegelt de goede prestatie van het vermogensbeheer, de zakenbank en de activiteiten van Asset Services, die de daling van de rentemarges als gevolg van de negatieve rente ruim heeft gecompenseerd.

In 2017 behaalde Degroof Petercam een brutobedrijfsresultaat van 129 miljoen euro, tegenover 122 miljoen euro in 2016. Na uitzonderlijke elementen die voornamelijk verband houden met integratiekosten en na belastingen, bedroeg voor 2017 de geconsolideerde nettowinst 86 miljoen euro, een stijging van bijna 50% ten opzichte van 2016.

Per 31 december 2017 bedroegen de activa onder beheer 54,8 miljard euro, tegenover 52,3 miljard euro eind 2016. Die stijging is onder andere te danken aan de kapitaalinstroom, voornamelijk in de beleggingsfondsen, alsook aan markteffecten. De activa onder administratie voor derden zijn sterk toegenomen, tot bijna 9 miljard euro.

Het uitstaande bedrag aan opgenomen kredieten bedroeg per 31 december 2017 1,9 miljard euro, voor een balanstotaal van 8,3 miljard euro en deposito's in contanten van 6,7 miljard euro. De kernkapitaalratio (CET1) bedroeg 17,1% en de liquiditeitsratio (LCR) 271%, ruim boven de reglementaire vereisten en een duidelijke blijk van de solide balans.

In vergelijking met 2016 is het aantal medewerkers licht gestegen tot 1.371 (FTE).

Nieuwe externe bestuurder: Guido Vanherpe

Guido Vanherpe werd benoemd als onafhankelijke bestuurder van de raad van bestuur. Hij zal tevens lid zijn van het auditcomité en van het risicocomité.

Guido Vanherpe (1963) is CEO van La Lorraine Bakery Group, in 2012 uitgeroepen tot Onderneming van het Jaar. Hij studeerde Toegepaste Economische Wetenschappen aan de Universiteit van Antwerpen en behaalde nadien een Master in Marketing (Aix-en-Provence) en een MBA (Indiana University). Hij begon zijn carrière bij Procter & Gamble en Unilever, alvorens in 1993 als sales en marketing manager te starten bij La Lorraine, waar hij in 1995 CEO werd.

Ludwig Criel, voorzitter Degroof Petercam: “Samen met alle bestuurders, heet ik  Guido van harte welkom. We kijken er naar uit om samen met hem, het management, de medewerkers en onze cliënten Degroof Petercam verder uit te bouwen, zowel lokaal als internationaal. Zijn ervaring met lokaal-verankerde internationaal aanwezige familiebedrijven zal hierbij van een grote toegevoegde waarde zijn.”

Guido Vanherpe, onafhankelijk bestuurder Degroof Petercam: “Degroof Petercam is een Belgisch bedrijf met internationale ambities, en combineert lange termijnvisie, entrepreneurship en hoogwaardige investeringsexpertise.  Als ondernemer ben ik  zeer gemotiveerd om deel uit te maken van de raad van bestuur en mijn expertise ten dienste te stellen bij de verdere uitbouw van het bedrijf.”

Nieuwe uitvoerende bestuurder: François Wohrer

François Wohrer werd benoemd tot uitvoerende bestuurder. François Wohrer (1965) was sinds 2015 CEO van Degroof Petercam France. Tussen 2011 en 2015 was François CEO van BBVA-France, de Franse dochter van de tweede Spaanse bank. Daarvoor was hij actief als beheerder-vennoot in Mergers & Acquisitions bij DC Advisory (voorheen Close Brothers). Tussen 1997 en 2009 is hij actief geweest als managing director in investment banking bij UBS, zowel in Londen en als in Parijs. François startte zijn carrière in 1991 in Washington DC in de groep Banque Mondiale. Hij studeerde af aan het Institut d'Etudes Politiques in Parijs en heeft een master in economische wetenschappen van de London School of Economics.

Outlook voor 2018

Voor 2018 zijn de vooruitzichten optimistisch zowel voor de economie als de beurzen, vooral in Europa. De economische groei lijkt in de verschillende geografische gebieden een relatief gestaag tempo aan te houden, het basisscenario gaat ervan uit dat deze dynamiek standhoudt.

Philippe Masset : “Degroof Petercam zal resoluut verder bouwen op haar unieke en rijke business model dat private banking, investment banking, asset management en asset services samenbrengt. De positieve commerciële dynamiek die in 2017 werd ingezet, geeft ons vertrouwen voor 2018. We zullen dan ook voortbouwen op de geboekte vooruitgang, die dit jaar haar volledige potentieel zou moeten kunnen waarmaken. We zijn trouwens op zoek naar nieuw talent om onze teams te versterken, in het bijzonder in Vlaanderen, waar we de ambitie hebben om aanzienlijk te groeien. We blijven permanent investeren in talent, expertise en digitalisering om het vermogen van onze cliënten actief en duurzaam te beheren.”

Jaarverslag

Het volledige jaarverslag vindt u hier

Alexandra Niehe Head of corporate communications, Bank Degroof Petercam
Bob De Leersnyder External Communication Manager, Bank Degroof Petercam
Alexandra Niehe Head of corporate communications, Bank Degroof Petercam
Bob De Leersnyder External Communication Manager, Bank Degroof Petercam
Over Degroof Petercam

Degroof Petercam (°1871) is een vooraanstaand beleggingshuis met Belgische roots dat kan bogen op meer dan 150 jaar geïntegreerde financiële expertise. Als privébedrijf in handen van familiale aandeelhouders met een langetermijnvisie, zit onafhankelijkheid er bij ons ingebakken, zowel in onze structuur als in onze mindset. Wij creëren verantwoorde welvaart voor iedereen, door deuren te openen naar opportuniteiten en onze particuliere, zakelijke en institutionele cliënten te begeleiden met expertise.

Cliënten in meer dan 20 landen vertrouwen op ons voor onze overtuigingen en onze unieke combinatie van diensten die we aanbieden op het gebied van Private Banking, Asset Management, Investment Banking (Corporate Finance en Global Markets) en Asset Services.

Het totale vermogen (onder beheer, onder administratie en in bewaring) van onze cliënten bedraagt 86 miljard euro (op 31.12.2021). Meer dan 1500 experten begeleiden onze cliënten vanuit onze kantoren in België (hoofdkantoor), Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland, Spanje, Nederland, Duitsland, Italië en Hongkong.

Degroof Petercam
Trust. Knowledge.