Succesvolle verkoop van Gemaco aan capiton AG

Degroof Petercam corporate finance begeleidt aandeelhouders Gemaco

Saffelberg Investments verkoopt haar meerderheidsbelang in Gemaco aan capiton AG in een management buy-out, waarbij het huidige management herinvesteert aan de zijde van capiton. capiton zal alle middelen verschaffen die nodig zijn om het groeipad verder te zetten dat Gemaco onder meer in de Verenigde Staten en Azië wenst in te slagen. Tegen 2020 wil Gemaco voor 250 miljoen euro aan inkomsten generen en een EBITDA van 15 miljoen euro verwezenlijken. Die doelstelling wil het bedrijf behalen via organische groei en overnames.

Degroof Petercam Corporate Finance trad op als exclusief financieel adviseur voor de aandeelhouders van Gemaco tijdens het due diligence proces en tijdens de onderhandelingen met capiton en andere kapitaalverstrekkende partijen.

Over Gemaco

Gemaco is marktleider in merchandising en promotiemateriaal voor wereldwijd actieve industriële klanten, alsook voor de “fast moving consumer goods” sector. Het aanbod van Gemaco is erop gericht dat haar klanten alles met betrekking tot merchandising volledig kunnen uitbesteden. Gaande van analyse, design, aankoopbeheer en logistiek tot distributie, kwaliteitscontrole, informatica en kostenbeheersing.

Gemaco is al meer dan 20 jaar een premiumleverancier van promotiemateriaal, verkoopbevorderende oplossingen en uitvoeringsprogramma’s voor tal van sectoren. Dat Gemaco op dertien locaties vestigingen heeft, is een grote troef voor haar. Zo is zij in staat om grote ondernemingen een wereldwijde dienstverlening aan te bieden. Gemaco stelt zowat 290 personen te werk, waarvan 110 op de hoofdzetel in Mechelen (België). De onderneming realiseerde in 2016 een omzet van 90 miljoen euro met een gezonde winstgevendheid.

Over capiton AG

capiton is een onafhankelijke private equity onderneming in handen van haar partners en met 1,1 miljard euro aan fondsen onder beheer. Momenteel bestaat de portefeuille van capiton uit tien middelgrote ondernemingen. Als kapitaalverschaffer maakt capiton enerzijds management buy-outs mogelijk en anderzijds ondersteunt ze de groei van gevestigde middelgrote ondernemingen.

Onze cliënten genieten een unieke combinatie van diensten in  private banking, institutioneel vermogensbeheer, investment banking (corporate finance en financiële intermediatie) en asset services. We beheren meer dan  55 miljard euro activa voor private beleggers en families, bedrijven, pensioenfondsen, universiteiten, verzekeringsmaatschappijen, overheidsinstellingen en non-profitorganisaties.

De groep, met hoofdzetel in Brussel, stelt ongeveer 1.370 professionals tewerk in kantoren in België, Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland, Spanje, Nederland, Duitsland en Italië.