Vier vragen aan onze CEO Bruno Colmant
2 april 2020
Deze ongeziene gezondheidscrisis stelt iedereen op de proef, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. Wat gisteren ondenkbaar leek, is nu onze dagelijkse realiteit geworden. Wat is de impact op Degroof Petercam? Vier vragen aan onze CEO Bruno Colmant.
1. Was Degroof Petercam voorbereid op de coronavirus-pandemie?
Ik denk niet dat er begin januari één bedrijfsleider in het Westen kon inschatten dat deze gezondheidscrisis er zo zou inhakken. Ons bedrijfscontinuïteitsplan bestrijkt verschillende crisisscenario's. Het werd eind 2019 nog opnieuw getest en bewees zeer robuust te zijn.
Sowieso is de analyse van alle ontwikkelingen en de inschatting van hun economische en financiële impact per definitie ons métier. We waren er derhalve heel vroeg bij. Tijdens de krokusvakantie hadden we ons business continuity plan al ingeschakeld: collega’s werden tijdens hun vakantie ingelicht dat ze thuis moesten blijven als ze naar een risicogebied waren gereisd. We hebben ook capaciteitstesten van het netwerk uitgevoerd en bijkomend IT-materiaal besteld om klaar te zijn voor mogelijke verdere ontwikkelingen. Sindsdien volgt onze werkgroep de situatie dagelijks op in nauw overleg met het Executive Committee, met twee doelen voor ogen: het welzijn van onze medewerkers en de dienstverlening aan onze cliënten.
2. Hoe functioneert de groep vandaag?
Sinds 16 maart werkt iedereen die daartoe de mogelijkheid heeft van thuis uit. 97% van de collega's werkt nu vanop afstand en de groep functioneert prima. Een paar medewerkers blijven actief op kantoor. Voor hen gelden verregaande voorzorgsmaatregelen.
In België hadden we enkele jaren geleden het thuiswerken geleidelijk aan ingevoerd, zodat de meeste van onze collega's al vertrouwd waren met teams en processen die digitaal vanop afstand worden georganiseerd. Voor enkele afdelingen en voor onze dochterondernemingen in het buitenland werd de switch in ijltempo doorgevoerd, dankzij de ervaring opgedaan in de rest van de groep.
Deze crisis heeft de veerkracht van onze medewerkers en de degelijkheid van onze processen bevestigd. Dat is voor mij waarschijnlijk de meest verbazingwekkende vaststelling: dat een volledig bedrijf heel snel en zonder grote verstoringen in telewerk kan worden geplaatst. Dit is enkel mogelijk dankzij toegewijde collega’s die achter de schermen onze medewerkers hebben opgeleid en onze IT-systemen aangepast.
3. Wat is de impact van de crisis op uw cliënten?
De gezondheidscrisis heeft ook een financiële crisis teweeggebracht. De terugval op de beurzen heeft uiteraard een sterke impact op het vermogen van onze cliënten. Sinds onze oprichting in 1871 werden we al diverse keren geconfronteerd met complexe, en - in sommige gevallen - heel dramatische gebeurtenissen. Door die ervaring en dankzij de expertise van onze medewerkers beschikken we over de nodige doortastendheid. Meer dan ooit blijft onze aanpak: het hoofd koel houden en alle noodzakelijke voorzorgen nemen. Onze cliënten kunnen daarenboven rekenen op een continue stroom van informatie over hun investeringen via telefonische contacten, chats, digitale app en webinars. We krijgen positieve feedback van onze cliënten, zowel over het beheer van hun vermogen als over de manier waarop we met hen in contact staan. Deze crisis is een ideaal moment om te kapitaliseren op één van onze troeven: onze menselijke connectie met onze cliënten, de basis van hun vertrouwen in ons.
4. Hoe ziet u de toekomst?
Eerst en vooral wens ik dat onze medewerkers en hun naasten gezond blijven. We hebben allemaal kinderen, ouders en vrienden. Die zijn onze absolute prioriteit. Daarnaast wil ik voorkomen dat medewerkers sociaal geïsoleerd zouden raken. Daarom hebben we een 'Working Apart Together' platform gelanceerd dat zich richt op mentale veerkracht, lichaamsbeweging, ergonomische thuiswerktips, contactmomenten enzovoort.
Als bedrijf is het ook belangrijk om onze maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. Het werk van liefdadigheidsorganisaties die we normaal ondersteunen via onze Stichting bewijst in de huidige context nogmaals zijn waarde. Daarnaast hebben we ook besloten om ons engagement te verhogen door de crisisinspanningen van Dokters van de Wereld en Close the Gap te ondersteunen.
Ik heb geen kristallen bol, maar ik ben zeker van twee zaken.
Ten eerste: op een gegeven moment komt er een einde aan deze crisis.
Ten tweede: we komen hier sterker uit. Ook uit deze crisis leren we. Die lessen zijn waardevol en we zullen de kansen die zich aandienen met beide handen aangrijpen. Ik ben er fundamenteel van overtuigd dat bedrijven die zichzelf niet heruitvinden het moeilijk zullen hebben om deze beproeving te doorstaan. Wendbaarheid, teamwork en humane visie zijn precies wat onze groep sterk maakt. We zullen verder bouwen aan ons bedrijf dankzij onze menselijke cultuur, onze groepsgeest, onze drive om te slagen en onze wens om onze cliënten te zien slagen.